Монголчууд “Роснефть”-ийн нүүдлээс айхгүй
ОХУ-ын “Роснефть” Монголд нийлүүлэх шатахууны нийлүүлэлтээ 25 хувиар багасгажээ. Ингэснээр “Роснефть”-ийн орлого буурахгүй гэж үзэж байгаа юм байна. Харин Монголд энэ нь хэр тусах бол. Нэг зах зээлээс хамааралтай манай улсын хувьд өмнө нь ОХУ хилийн үнээ нэмэх, эсвэл “Роснефть” ямар нэгэн өөр нүүдэл хийхэд л шатахууны үнэ савладаг байсан гэхэд хилсдэхгүй. Үнэ савлахыг дагаад өргөн хэрэглээний бараа, бүтээгдэхүүний үнэ ч өсчихдөг. Шинэ оны өмнөхөн “Роснефть”-ийнхэн бензин, шатахууныхаа үнийг нэмэгдүүлж байсан. Аз болоход Монголбанк Засгийн газартай хамтраад шатахууны үнийн хөтөлбөр хэрэгжүүлээд эхэлчихсэн байсан учраас шатахууны жижиглэнгийн үнэд томоохон өөрчлөлт гараагүй билээ. Оны өмнө зарим төрлийн автобензиний үнэ литр тутамдаа 50 төгрөгөөр нэ-мэгдсэнийг эс тооцвол шүү дээ. Тус компани өнгөрсөн онд манай улсад 1.4 сая тонн нефтийн бүтээгдэхүүнийг нэг тэрбум ам.доллараар нийлүүлж байжээ. Харин энэ жил 1.068 сая тонн нефтийн бүтээгдэхүүн нийлүүлэхээр тооцоолж байгаа аж. Энэ хэмжээний бүтээгдэхүүнийг Рос-нефтийнхэн манай улсад 1.1 тэрбум ам.доллараар арилжих төлөвлөгөөтэй байгаа гэнэ. Нефть бүтээгдэхүүний үнэ өссөн учраас Роснефть ийнхүү өмнөхөөсөө бага хэмжээний шатахууныг илүү өндөр үнээр манайд нийлүүлж байгаа юм байна.
Манай улсын хувьд ОХУ-аас нефть бүтээгдэхүүний хувьд 90 гаруй хувийн хараат байдалд буй. Урд хөрш болон БНСУ зэрэг улсаас евро стандартын шатахуун худалдан авахаар болсон ч төдийлөн үр дүнгээ өгөхгүй байгаа. Өөрөөр хэлбэл, манай улс одоо ч гэсэн ОХУ-аас нефть бүтээгдэхүүний хувьд хараат хэвээр байна. Гэхдээ сүүлийн хэдэн сард үнэд тийм ч том өөрчлөлт ороогүй. Өөрөөр хэлбэл, манай улс нэгэнт хамгаалалттай болчихсон. Хойд хөршид нефть бүтээгдэхүүний салбарын бодлого өөрчлөгдөхөд манайх “дагаж намирдаг” байсан цаг өнгөрсөн гэсэн үг. ОХУ-ын хувьд нефть бүтээгдэхүүнтэй холбоотой асуудал аль 2011 оноос эхлэлтэй. Тэр үед ОХУ дотооддоо нефть бүтээгдэхүүний хомсдолд орж, гадаад улсууд руу экс-портлохоо зогсоохоо мэдэгдсэн. Гэхдээ үүнд Монгол Улс багтаагүй гэдгийг тус улс албан ёсоор мэдэгдэж байсан ч манайд үнэ өссөн. Хожим нь энэ үнийн өсөлт үндэслэлгүй байсан нь тогтоогдож, импортлогчид 17 тэрбум төгрөгийн торгууль хүлээгээд байгаа. Энэхүү торгуультай холбоотой асуудал одоо ч дуусаагүй байна.
Үнэ тогтворжуулах хөтөлбөрийн ачаар нефть бүтээгдэхүүний үнэ тогтвортой байж, бензин, шатахууны нөөц нэмэгдсэн гэдгийг Засгийн газраас мэдэгдсэн. Өөрөөр хэлбэл, ОХУ манайд нийлүүлэх бүтээгдэхүүний хэмжээг багасгалаа гээд манай улсад ямар нэгэн байдлаар нөлөөлж, импортлогчид хомсдолд орохгүй нь. Ийм нөхцөлд шатахуун импортлогчид “Роснефть”-ийн мэдэгдлийг даган үнээ өсгөхгүй л болов уу. Өмнөх торгуулийнх нь асуудал дуусаагүй байхад шүү дээ. Нөгөөтэйгүүр шүүхийн шийдвэрийн дагуу импортлогчдын торгуулийг төлүүлэхийн тулд дансыг нь хаагаад багагүй хугацаа өнгөрч байна. Түүнчлэн оны өмнөхөн бензин, шатахууныхаа үнийг тогтвортой байлгана гэж хэлээд Монголбанкнаас олон тэрбум төгрөгийн зээл авсан импортлогчид энэ удаад хэлснээсээ зөрөхгүй гэж найдаж болох юм. Хэрвээ хэлснээсээ зөрвөл хууль, дүрэм чанга, хатуу болсон гэдэг нь одоо харагдаж байгаа. Тэгэхээр шинэчлэлийн Зас-гийн газар үнэ тогтворжуулах хөтөлбөрөөр дамжуулан даварсан импортлогчдыг дарж чадсан гэж ойлгож болох нь.
Дашрамд дурьдахд, ОХУ өөрсдөө шинэчлэл хийж, евростандарт руу шилжихээр бэлтгэж буй. Үүнтэй холбоотойгоор нефть бүтээгдэхүүний экспортоо тодорхой хэмжээнд хязгаарлаж эхэлсэн. Өнгөрсөн оны сүүлчээр хилийн үнэ болон экспортын татвар нь нэмэгдсэн. Түүнчлэн “Роснефть” бүтээгдэхүүнийхээ үнийг нэмэгдүүлсэн зэргээс үүнийг харж болох юм. Хэрвээ ийм хөтөлбөр байгаагүйсэн бол өнгөрсөн хугацаанд нефть бүтээгдэхүүний үнэ хэдэн ч удаа, хэчнээн ч төгрөгөөр өсөх байсан юм. Манайхан ОХУ нефтийн үнээ нэмэх, хилийн татвараа өөрчлөх болгонд “хойд хөршийн башир арга” гэж хардах нь бий. Дээр дурьдсанчлан хэрвээ энэ удаагийн “Роснефть”-ийн нүүдэл хойд хөршийн муу санаа байлаа гэж тооцвол, монголчууд муу санаанаас айхааргүй болжээ.
Л.Энхдэлгэр
URL: