Шахаа ба мэлзээ

Шахаа гэдэг үгийг сонсоогүй хүн үгүй биз. Улс төр, албан тушаал, эрх мэдэл дагаж явдаг, басхүү сүүлийн жилүүдэд мон­гол­чуудын үгийн санд ши­нээр нэвтэрсэн үг. Албан тушаалтнууд эрх мэдлээ ашиглан ямар нэг тоног төхөөрөмж, техник хэрэгсэл, бараа сэлтийг зах зээлийнхээс өндөр үнээр юм уу, өртөг нэмэн аль нэг томоохон байгууллагад худалдаж ашиг олохыг хэлж байгаа хэрэг.

Саяхан нэг иймэрхүү шахааны “хэрэг” олонд ил болов.

УИХ-ын Эдийн зас­гийн байнгын хорооны хурал дээр Тавантолгойн ордыг ашиглах тухай УИХ-ын 39 дүгээр тог­тоолын хэ­рэг­жилтийн та­лаар “ярил­цах” үеэр “Эрдэнэс-Тавантолгой” компанийн гүйцэтгэх захи­рал Я.Батсуурь нэгэн мэдээллийг задалсан юм. Тэрээр өмнөх удирдлагууд нь “Эрдэнэс-Тавантолгой”-д шахаа хий­сэн.Тус бүр нь 160 сая төгрөгийн үнэтэй, нийтдээ 1.6 тэрбум төгрө­гийн  өртөгтэй хүнд даа­цын 10 машин нийлүүл­сэн. Тус компанид опера­торын үйлчилгээ үзүүлдэг “Machahon” компани энэ машинуудыг үзээд стан­дарт шаардлага хангахгүй гэсэн. Бас бичиг барим­тууд нь олдохгүй байгаа. Мөн нийтдээ таван тэрбум орчим төгрөгийн дугуй авсан байсан. Үүнээс 3.6 тэрбум төгрөгийн дугуй нь ашиглах боломжгүй. Хэрэглэх гэхээр хэмжээ нь таарахгүй байгаа талаар хэлсэн.

Яг үнэндээ энэ нэг их шинэ мэдээлэл биш л дээ. 2012 оны аравдугаар сард “Эрдэнэс-Тавантолгой” компанийн Үйлдвэрчний эвлэлийн дарга С.Эрдэнэ гэдэг хүн хэвлэлийн бага хурал зарлан энэ шахааны тухай хэлж л байв. С.Эрдэнэ тэр үед Б.Энэбиш нар Хятадын ашиглахаа больчихсон “ТАС” хэмээх пуужин тээвэрлэгч 10 машиныг, бас шаардлага хангахгүй 98 дугуйг тус бүрийг нь  20 саяар худалдаж авсан тухай мэдээлж байжээ.

Дээрх машин, дугуй зэргийг авахдаа тендер зарлах нь зарлаж. Одоо­гийн захирал Я.Батсуурь нь Тендерийн хороонд ажиллаж байсан хүмүү­сийг ажлаас чөлөөлж хуу­лийн байгууллагад шил­жүүлсэн гэсэн.

Харин энэ бүхнийг сайтар мэдэж, “Эрдэнэс-Тавантолгой” компанийн сарын 15 сая төгрөгийн цалинтай захирлын албыг хашиж байсан Б.Энэ­биш огт өөр тайлбарыг хийж сууна. Я.Батсуурь захирал УИХ-ын Байнгын хо­роонд мэдээлэл хийнгүүт, маргааш нь “Үндэсний шуудан” гэдэг сонинд ярилцлагаа нийтлүүлжээ.

Тэрээр “Дээрх ханган нийлүүлэлт миний үед хийгдсэн нь үнэн. 2011 онд багтааж Хүний хөгжил санд 330 тэрбум төгрөг хуримтлуулах үүрэг даалгавартай, үүнийг биелүүлэхийн тулд нэг сая тонн нүүрс олборлох шахуу зорилттой ажилласан бид 60 тоннын даацтай 10 ачааны машин авч төлөвлөгөөт даалгавраа биелүүлсэн. Эдгээр машиныг одоо ч уулын ажилд ашиглаж болохоор байгаа. Дугуйны хувьд стандартын шаардлага хангасан эд байсан. Гагцхүү арай бага юм билээ. Жийпний 70, 75-ын дугуй гэдэг шиг. Тэдгээрийг нэг машинд дөрвөөр нь тавиад явуулахад ер болохгүй гэх юм байхгүй гэж тех­никийн ажилтнууд ба­талж байсан. Түүнээс биш энд ямар ч шахаа байхгүй” хэмээх тайлбарыг хийв. Шууд утгаараа тэр мэлзэв. Б.Энэбишийн үгээр бол хоёроор нь тавьдаг дугуйг дөрвөөр нь зэрэгцүүл­чихвэл ашиглаж болох гэнэ. Ер нь бол “Би биш, С.Батболд нар л Хүний хөгжлийн санд мөнгө төвлөрүүл гэж даалгавар өгөөд байсан шүү дээ” гэжээ. Бас “Би шахаа хийгээгүй. Тендерийн хорооны ажилтнууд авч болно гэсэн, техникийн ажилтнууд ашиглах боломжтой гэж хэлсэн. Тэгээд л авсан” гэсэнтэй агаар нэг тайлбарыг хийн мэлзжээ.

Ийм байж таарахгүй л дээ. Багануурын уурхайн захирал асан Х.Мэргэн­баатар бас л дугуйны шахааны хэргээр хуулийн байгууллагад шалгуулж байна. Б.Энэбиш захир­лынхыг бодвол хамаагүй “жижиг шахаа” гэж дуулдсан. Гэвч Б.Энэбиш захирлыг цагдаа, АТГ-ынхан шалгаж эхлээгүй байгаа бололтой.

Ер нь бол “Надад ямар ч шахаа байхгүй” хэмээн том дуугарсан Б.Энэбиш захирлын үг эргэлзээтэй л дээ. Учир нь “Эрдэнэс-Тавантолгой”-д зөвхөн 10 машин, зуугаад дугуйны асуудал байгаа хэрэг биш ажээ.

Шатахуун, түлшээ зах зээлийн үнээс литр тутмыг нь 200 төгрөгийн илүүтэйгээр нэр бүхий гурван компаниас авдаг байсан аж. Уурхайн хүнд машин механизмуудын шатахууны хэрэглээ гэдэг ямархуу хэмжээтэй байх нь хэнд ч тодорхой. Тэгээд хэдэн мянган тонн шатахууны литр тутмаас 200 төгрөг гэхээр мөн ч лут ашиг унах нь тодорхой. Энэ мөнгө чухам хэн, хэний халаас руу ордог нь харин тодорхой бус байгаа юм.

“Эрдэнэс-Тавантолгой” компанийг МАН, АН-ын хамтарсан Засгийн газрын үед байгуулж байсан болохоор түлш, шатахууны шахааг “Петровис”, “Содмонгол”-оос гадна “Шунхлай” хийдэг байжээ. Өөрөөр хэлбэл, энэ мэтчилэнгээр ухвал  МАН-ын ч, АН-ын ч шахааны бизнес энэ компаниас нэлээд гарах нь дамжиггүй биз ээ.

2011 онд юм уу даа, УИХ-ын гишүүн нэгэн эрхэм “Эрдэнэтэд ганц бульдозер шахчих гэсэн юм” хэмээн Орхон аймагт явж байсантай таарч байв. Тиймээс Монголд цэцэг­лэж буй шахаа гээч нь албан тушаалд “дур­лах” гол шалтаг болдог агаад бидний ярьдгаар томчуу­лын хийдэг бизнес ажээ.

Б.ОНОН

zuunii medee


URL:

Сэтгэгдэл бичих