Бүтээн байгуулалтын загвар Өмнөд Солонгос
БНСУ-ын “Ариранг” телевизээс хоёр дахь удаагаа зохион байгуулж байгаа “Олон улсын сэтгүүлчид-2012″ арга хэмжээнд оролцлоо. Уг арга хэмжээнд дэлхийн арван найман орны сэтгүүлчид хамрагдан оролцсон. Өмнөх жил зохион байгуулсан арга хэмжээ нь амжилттай болсон тул энэ жил дахин үргэлжлүүлж байгаа аж. Ер нь уг арга хэмжээний зорилго нь дэлхий дахинаа Солонгосын хөгжил дэвшил, бүтээн байгуулалт, аюулгүй байдал, батлан хамгаалах салбарын найдвартай байдлыг сурталчлан харуулах явдал гэнэ. Энэ арга хэмжээг “Ариранг” телевиз маш сайн зохион байгуулсныг хэлэх нь зүйтэй. Хэдийгээр цаг агаарын болон бусад зүйлс хөтөлбөрийн ганц нэг арга хэмжээг өөрчлөхөд хүргэсэн ч тухай бүрт нь зохицуулалтыг хийж байлаа. Дэлхийн олон орноос сэтгүүлчид очсон тул бүх хөтөлбөр солонгос хэлээр явагдаж байсан. Сэтгүүлчдэд тухайн хэлнийх нь орчуулагч бүх ажиллагаанд дагалдаж, шууд орчуулгаар явагдсан. Хамгийн эхний очих ёстой газар бол хойдуудын тэнгисийн хөлөг онгоцноос харвасан тропед бөмбөгөнд өртөж сүйрсэн Чённан нэртэй байлдааны хөлөг онгоцон дээр очих байлаа. Хэдийгээр умард Солонгосын тал уг үйл явдлын хариуцлагыг хүлээгээгүй боловч хамтарсан эскпертүүд мөнөөх торпедийг нь гарцаа байхгүй хойдуудын харвагч бөмбөг гээд тогтоож орхиж. Цэргийнхэн уг хөлгийг сүйрсний дараа Шар тэнгисээс татаж гарган одоо бол үзмэр болгожээ. Хэн ч үзэж болох бөгөөд нийтэд ингэж ил болгосон нь тухайн үед ямар аймшигтай зүйл болсныг нийтэд таниулах зорилготой гэнэ. Тухайн үед уг хөлгийн 46 албан хаагч амь эрсэдсэн эмгэнэлт үйл явдал болсон юм. Амь эрсэдсэн албан хаагчдын зургаагийнх нь цогцос олдоогүй бөгөөд тэд дэлбэрэлтийн яг цөмд нь байсан гэж үзэж байгаа юм билээ. Бөмбөг хаана дэлбэрсэн, тухайн үед хөлөгт юу болсон зэргийг уг үзмэрийн тайлбарлагч цэрэг бүсгүй маш дэлгэрэнгүй тайлбарлаж өгч байв. Харин ингэж дэлгэрэнгүй тайлбар өгөхөөс өмнө амь үрэгдсэн багийнханд зориулж хүндэтгэл үзүүлдэг ёстой аж. Ер нь дэлбэрэлт ямар аймшигтай болсныг гурван том хэсэг болж салсан байдлаас харж болохоор. Хөдөлгүүрийн сэнсний далбаа хүртэл усны асар хүчтэй цохилтоос болж юу ч үгүй мурийчихсан байсан нь үйл явдлын гэрч болно гэж тайлбарлагч хэлж байсан. Ямартай ч тухайн үеийн эмгэнэлт хэргийн гэрч болсон хөлөг онгоц үзмэр болж мөнхийн зогсоолдоо зогсчээ.
Солонгосын нутаг дэвсгэр дээр дөрвөн том мөрөн урсдаг. Хан мөрөн, Геүм мөрөн, Накдон мөрөн, Ёнсан мөрөн гэдэг нэртэй. Эдгээрээс Хан мөрөн нь нийслэл Сөүл хотын дундуур урсана. Энэ мөрөн нийт 514 км урттай. Солонгосчууд уг том мөрнүүд дээрээ томоохон, маш их хөрөнгө зарцуулсан их бүтээн байгуулалтыг хийж байна. Дөрвөн мөрний бүтээн байгуулалт гэж нэрлэгдээд байгаа нүсэр их ажил маш амжилттай явагдаж байгаа. Тэр дундаа Хан мөрөнд гурван далан барьж байгуулсан ба иргэдийн дунд явуулсан санал асуулгаар хамгийн шилдгээр тодорсон нь “ИПО” нэртэй далан. “ИПО” даланг элин халин нисч байгаа цагаан дэглий шувуугаар бэлгэдэж барьсан бөгөөд далангийн тулгуурууд дээр “өндөгнүүдийг” байрлуулжээ. Уг өндөгнүүдэд далангийн хамгаалалтын системийн хөдөлгүүрүүд байрлана. Уг даланг байгуулахдаа 200 орчим жилд нэг удаа л үерт автах магадлалтайгаар тооцоолж барьсан байх юм. Гэвч Хан мөрний эх орчимд нь болзошгүй үерээс найдвартай хамгаалж дөнгөхүйц далан барьсан гэж байгаа. Муугаар бодоод үер болоод, эрчилсэн их ус юу юугүй ороод ирлээ гэхэд далангийн хамгаалалтын систем ажиллаж, үерийг тогтоож барих хаалт өргөгдөж аюулыг зайлуулж чадахаар инженерийн байгууламжийг байгуулж. “ИПО” даланг байгуулахад гарсан шорооны 40 орчим хувиар нь ойр орчмыг тохижуулахад хэрэглээд үлдсэнийг уул болгон хадгалчихаж. Дараа тэр уулаа барилгын материал болгон ашиглана. Хан мөрний урсацыг ашиглаж авсаархан усан цахилгаан станц барьсан ба юутай ч эхний удаад 3000 орчим айлыг найдвартай эрчим хүчээр хангана. Энэ мөрөнд хамгийн уртдаа метр орчимтой загас байх ба зөвхөн загасанд зориулсан зам хүртэл бий. Үржлийнхээ үед голын урсгалаа сөрж явдаг гэнэ. Солонгосын зах зээл дээр байгаа дээд зэргийн цэвэр усыг Хан мөрнөөс л гаргаж авна. “ОВ” гэдэг шар айргийг энэ мөрний усаар л хийдэг ажээ. Мөн “Нексус” үйлдвэр цэвэр усны төлбөрт өдөрт таван сая вонн төлдөг байна.
Ер нь далангуудаа байгаль орчинд ээлтэй шийдлээр барьж байгуулсан буюу нүүрсхүчлийн хийг багасгах зорилгоор уг далан дээгүүр зөвхөн явган болон унадаг дугуйгаар зорчиж болохоор барьжээ. Дөрвөн мөрний бүтээн байгуулалтыг хийж гүйцэтгэх нь байгалийн элдэв гамшигт үзэгдэл, үерээс хамгаалах, уснаас эрчим хүч гаргах болон бусад орнуудад жишээ болох бүтээн байгуулалт болох ёстой гэх мэт олон талын ач холбогдолтой талаар БНСУ-ын Газар ба далайн яамны Сөүл дэх салбарт дөрвөн мөрний бүтээн байгуулалтыг хариуцаж байгаа Юү Гүм Сү ярьж байлаа. “ИПО” далан дээр олон улсын сэтгүүлчдийг очиход нэлээн бороотой, манантай үе таарсан юм. Төслийг хариуцаж байгаа Юү Гүм Сү дарга “Манай нутагт хаврын бороо орж байна. Хаврын бороог манай ард түмэн ирээдүйн хүсэл мөрөөдлөө биелэхийн бэлгэдэл болгодог оо. Хаврын ийм сайхан бороотой ирсэн олон улсын сэтгүүлчид та бүхэнд чин сэтгэлээсээ баярлаж байна” гэж өгүүлсэн. Үнэхээр гайхалтай бүтээн байгуулалт солонгосын дөрвөн том мөрөн дээр өрнөөд бараг дуусах шатандаа орж байна. Манайхан Сэлбэ голыг сэргээх ажил эхлээд байгаа даа. Тэр төслөө солонгосчуудын энэ мэт бүтээн байгуулалтаас хуулбарлачихад болохгүй юмгүй л байх.
“Ариранг” телевизээс зохион байгуулж байгаа эл арга хэмжээний хөтөлбөр шахуу боловч бүгд тун чухал, сонирхолтой байсан. Өмнөд ба Хойд Солонгосын аль алинд нь дайны музей гэж бий. Өмнөдийн энэ музейг “Дайны дурсгалын музей” хэмээн нэрийддэг. Уг томоохон цогцолбор нь хоёр Солонгосын дайны холбогдолтой үзмэрүүд болон Чусон гүрний үеийн дайны түүхийг ч давхар харуулсан олон сайхан үзмэртэй юм билээ. Нэгдүгээр давхарт нь 1950 оны зургаадугаар сарын 25-ны дайн хэмээн нэрлэгддэг хоёр Солонгосын дайны үед эх орныхоо төлөө амиа алдсан баатруудын цээж баримлыг байрлуулсан байлаа. Бас дээр өгүүлсэн “Чённан” цэргийн хөлөг онгоцны сүйрлийн үед амь үрэгдсэн эрэлхэг хөвгүүдийнхээ зургийг мөнхөлжээ. Өнгөрсөн түүхийг харахад Солонгосын хойгт болсон энэ дайн ихээхэн адармаатай л даа. 1945 оны хоёрдугаар сард 38 дугаар өргөргөөр хоёр хуваагдчихсан байж. 1948 онд нь БНСУ-ын Засгийн газар байгуулагдаж. Яг энэ үетэй давхцан хойдууд нь дайнд шаргуу бэлдэж эхэлсэн юм байх. Ингээд л 1950 оны зургаадугаар сарын 25-ны өдөр дайн эхэлж. Нэг үндэстэн хоёр өөр үзэл суртлын золиос болж хоёр хэсэг хуваагдаад байгаа нь харамсалтай төдийгүй гашуун түүх билээ. Тухайн үед хойдууд Т-33 танкаар довтолж өмнөдийн цэргийг тун айхтар цохиж Нагдон гол хүртэл хөөж. Энэ дайнд нийтдээ 16 улсын цэргээ явуулснаас таван улс нь эмнэлгийн томоохон туслалцаа үзүүлж байжээ. Дайны явц тун эгзэгтэй байсан ч хамтарсан цэргийн хүчин тухайн оны аравдугаар сарын 1-ний өдөр Сөүлийг чөлөөлжээ. Энэ өдрийг Улсын баярын өдөр болгон тэмдэглэдэг гэнэ. Дайны явцад хоёр тал аль аль нь нэг дайрч, нэг ухарсаар 1953 оны долдугаар сарын 25-ны өдөр түр гал зогсоох гэрээ байгуулсан нь одоог хүртэл үргэлжилж байгаа юм. Юутай бид нэг ард түмэн гэсэн үзэл нь тэднийг хэзээ нэгэн цагт нэгтгэх биз ээ. Гол нь цаг хугацааны л асуудал байх.
Өмнөд Солонгост хоёр Солонгосын нэгдэх асуудлыг хариуцсан Нэгдлийн яам гэж бий. Уг яам нь зөвхөн нэгдэж нэг улс болох асуудлыг дангаар хариуцдаг бөгөөд 1999 онд байгуулагдан өнөөг хүртэл үйл ажиллагаагаа явуулж байна. Сэтгүүлчдийг Нэгдлийн яамны хамтын ажиллагаа, харилцаа эрхэлсэн газрын дарга Ким Жон Му-тай уулзуулсан нь тун сонирхолтой төдийгүй үр өгөөжтэй уулзалт болсон. Өмнөд болон Хойд Солонгосын өнөөгийн харилцаа, нэгдэх асуудал нь ямар шатандаа яваа зэрэг олон асуудлаар тодорхой мэдээлэл өгсөн юм. Өмнөд Солонгосын хамгийн залуу энэ яам шиг үйл ажиллагааны чиглэлтэй яам дэлхийд өөр хаана ч байхгүй гэдгийг тэрээр онцолж байлаа. Хойд Солонгост яг ийм яам байхгүй боловч нэгдлийн асуудлыг хариуцсан тусгай хэлтэс ажилладаг гэнэ. Нэгдлийн яам байгуулагдан одоог хүртэл ажиллаж байгаа нь хоёр Солонгосын харилцаа тасраагүй үргэлжилж байгааг илтгэж байгаа хэрэг юм гэж Ким Жон Му дарга тодорхойлсон. Энэ яам хоёр Солонгосын хамтын ажиллагаа, нэгдлийн талаарх бодлого боловсруулалт, бодлогын судалгаа, мэдээлэл цуглуулах, хоёр Солонгосын хоорондын худалдаа гэх мэтэд хяналт тавьж ажилладаг байна. Мөн дээрхээс гадна өмнөд Солонгосын ард иргэдэд хойдуудын талаар эерэг зөв мэдээлэл түгээхэд багагүй анхаарал хандуулдаг талаар Ким дарга өгүүлж байлаа. Ер нь хоёр Солонгосын хооронд болох аливаа гэрээ хэлцлийн анхан шатны хэлэлцээрийг Нэгдлийн яам хариуцдаг гэнэ лээ. Харамсалтай яг өнөөгийн байдлаар байдал хурцадмал байгаа тул шууд үйл ажиллагаа явуулахад бэрхшээлтэй байгаа талаар ч дурдаж байсан. Тэдний ярьж байгаагаар хуваагдмал үндэстэн эргэж нэгдэх гол загвар нь баруун зүүн Германы нэгдэх процесс гэдгийг ч онцолж байлаа. Нэг ёсондоо Германаас шууд туршлага судлах ажээ. Хоёр Солонгосын нэгдэлд ихээхэн хэмжээний санхүүжилт хэрэгцээтэй бөгөөд урьдчилан тооцоолох оролдлого бол хийж үзэж. Гэвч албан ёсоор гаргасан тоо, тооцоо хараахан байхгүй. Ядаж л засаг захиргааны нэгжүүдийг нэгтгэхэд эхний ээлжинд 42 сая ам.доллар шаардлагатай гэсэн тоо гарчээ. Юутай ч өмнөд Солонгосын засаг захиргаа Германы нэгдлийн загвар болгон авч нэгдэх төлөвлөөтэй байдаг юм байна. Ирээдүйн нэгэн цагт хоёр Солонгос нэгдэж хүчирхэг гүрэн бий болох биз ээ.
Үргэлжлэл бий.
Я.БАЯРБААТАР
URL: