Дизель түлш импортлогчид ШУЛЖ БАЙНА, ШУНАЛАА ТАТ
Дизель түлш ховордож Монголоор нэг юм болж байна. Дизель унадаг хүмүүс, дизель хэрэглэдэг машин механизм яасан ч их болсон юм. Өнөөдөр литрийн үнэ нь 1440 төгрөг байна. Газрын тосны бүтээгдэхүүн оруулж ирдэг компаниуд хязгаарлалт тогтоогоод, картанд оруулаад, эсвэл гэрээтэй газрууддаа л өгөөд… Үнэ нь улам нэмэгдээд л… Ажлаа алдахгүй гэсэн, ашиг орлогоо бодсон уул уурхайн компаниуд дизель түлшийг шууд л 2000 төгрөгөөр авч байна. Энэ нь тэгээд зах зээлийнхээ жамаар явж буй үнийн зохистой өсөлт үү. Үүнд шулуухан хариулт өгье.
Нефть импортолж буй компаниуд болох Петровис, Магнай трейд, Шунхлай, Сод Монгол, Жаст Ойл, Тэс Петролиум… өөр юу юу ч билээ. Та нар битгий галзуур, ард түмнээ битгий шул. Та нарын шулмын ухааныг мэдэхгүй байна гэж бодож байна уу. Өнөөдөр 1440 төгрөгөөр зарагдаж буй дизель түлш чинь литр тутамдаа хамгийн багадаа 80 төгрөгөөр шууд буух ёстой. 1360 төгрөг болох ёстой. Тэгэхийн тулд Монгол Улсын Засгийн газар тонн тутамд 200 мянган төгрөгийн Онцгой албан татварыг буулгаж өгсөн. Төр засгаас ингэж харж үзэж байхад та нар яасан өөдгүй юм бэ. Муухай л харагдаж байна ш дээ. Монгол руу орж буй мөнгөний дийлэнх урсгал уул уурхайгаас эхтэй. Уул уурхайн бүх техник хэрэгсэл дизель түлшээр хөдөлнө. Хятад улс гадагш шатахуун гаргахыг хуулиар хориглосон байдаг. Тийм болохоор уул уурхайн компаниуд Монголын энэхүү нефть импортлогч компаниудаас бүх түлшээ авна. Гэтэл манай импортлогчид хуйвалдан, лоббидож хомсдол бий болгож, зохиомлоор татвараа чөлөөлүүлж аваад тэдэнд түлшээ их үнээр зарж, хэтийдсэн их ашиг олж байна. Үүнийг тэдний хоорондын асуудал гээд хаяя. Гэтэл дунд нь ядарсан ард түмнээ давхар шулж байгаа чинь увайгүй байна шүү дээ. Уул уурхайнханд түлшээ өндөр үнээр зарж олсон ашиг чинь та нарт хангалттай шүү дээ. Ийм атал давхар ард түмнээ битгий шул л даа. Онцгой албан татварыг 200 мянгаар буулгах шалтгаанаа Засгийн газар ганцхан зүйлээр тайлбарласан. Тэр нь хэрэглэгчдэд очиж буй жижиглэнгийн үнийг хөөрөгдөхгүй шүү гэж. Гэтэл яав, татварыг нь буулгаж хямдруулсан биш харин бүр эсрэгээрээ 2000 төгрөг болгочихоод байна. Б.Ариунсан явж асар их “юм” олж ирлээ гээд л хөөрцөглөөд байх юм. Ачир дээрээ ард түмний нуруун дээрээс ачаа нь тэгээд хэрхэн хөнгөрч байгаа юм. 2000 төгрөгөөр дизель түлш худалдаж аваад л явж байна биш үү.
Ер нь ард түмэндээ дизель түлшний үнэ өссөн, татвар буурсан талаар товч тодорхой мэдээлэл өгье.
Монгол Улсад нефть бүтээгдэхүүний сарын хэрэглээ ойролцоогоор 70 000 тонн, үүнээс дизель түлшний хэрэглээ 35000 тонн л байдаг. Энэ нь улирлын чанартай нэмэгдэж буурч байдаг юм билээ.
Монгол Улсад тавдугаар сараас газар тариалан, уул уурхайн үйл ажиллагаа идэвхждэг. Өмнөх дөрөвдүгээр сард мөн дизель түлшний нийлүүлэлт бага байсан зэргээс шалтгаалан энэ сард Монголын газрын тосны бүтээгдэхүүн импортлогч компаниуд ОХУ-ын “Роснефть” компаниас 84000 тонн дизель түлш авахаар захиалга өгсөн юм билээ. Гэтэл ОХУ-ын дотоодын зах зээлд нефть бүтээгдэхүүний хомсдол үүссэнээс шалтгаалан “Бид 84000 тонныг өгч чадахгүй. Харин 17000 тонн дизель түлшийг тонн тутмыг нь ОХУ-ын “Роснефть” компани DAF-Наушка нөхцөлөөр 976 ам.доллараар л өгье” гэжээ. Урьд сар нь 880 ам.доллар байсан юм. Тэгэхээр тонн тутамдаа 96 ам.доллар буюу 120000 төгрөгөөр өссөн гэсэн үг. Энэ өсөлт нь түүхий эд болох газрын тосны үнэ өссөн, мөн ОХУ-ын газрын тосны бүтээгдэхүүний экспортын гаалийн татвар нь өмнөх дөрвөн сарын татвар нь 283.9 ам.доллар байснаа тавдугаар сард 408.3 ам.доллар болж өссөнтэй шууд хамааралтай.
Үнэнийг энэ дашрамд хэлэхэд бидний муу хэлээд байдаг “Роснефть” компани нь Ангарскийн газрын тос боловсруулах үйлдвэрээс дотоодын зах зээлд нийлүүлж буй бөөний үнээсээ дотоодод мөрдөж буй татвараа хасаад гарсан дүн дээр ОХУ-ын газрын тосны бүтээгдэхүүний экспортын татвар, Тээврийн зардлыг нэмээд л Монгол Улсад нийлүүлдэг юм билээ. ОХУ-аас хамгийн хямд нийлүүлж буй ганц компани л юм билээ шүү.
Ингээд ЭБЭХ-ний дэд сайд Б.Ариунсангаар ахлуулсан ажлын хэсэг ОХУ-ын “Роснефть” компаниас дахин 8 000 тонн, мөн 270 ам.доллараар илүү үнэтэй ч гэсэн “ТНК” компаниас тонн тутмыг нь 1250 ам.доллараар 16000 тонн дизелийн түлш авахаар болжээ. “ТНК” компанийн 270 ам.доллар бол тус компанийн Саратов, Краснолендийскийн газрын тос боловсруулах үйлдвэрүүд нь “Роснефть” компанийн Ангарскийн үйлдвэрээс хол байдаг тул тээврийн зардал өндөр гэхчлэн нэмэлт зардал нь шингэсэн гэж ойлгох ёстой юм билээ. Ингээд нэг юм Б.Ариунсан нар 40 мянга гаруй түлш авчрахаар болж байгаа юм байна. Өндөр үнэтэй дизель түлш авахтай уялдуулан Монгол Улсад жижиглэн борлуулж буй үнийг өсгөхгүйн тулд Онцгой татварын хувь хэмжээг дизель түлшинд 200 000 төгрөөр бууруулсан Засгийн газрын 155 дугаар тогтоол гаргасан нь тавдугаар сарын 11-ний өдрөөс хэрэгжиж эхэлсэн нь энэ. Нефть импортлогчид ийм эх оронч бус байх аваас Монголын төр өөрийн мэдлийн хоёр дахь “НИК”-тэй болох ёстой юм байна.
Тавдугаар сард захиалсан газрын тосны бүтээгдэхүүний эхний ээлж нь “Роснефть” компаниас татварын хөнгөлөлт үзүүлж эхлэх үеэр орж ирсэн. Өнгөрсөн долоо хоногийн сүүлчээр ТНК-тай гэрээ хийсэн гэвэл уг компаниас орж ирэх өндөр үнэтэй дизель түлш энэ сарын сүүлчээр л орж ирэх болно. Энэ хооронд “Роснефть” компаниас орж ирэх дизель орж ирж л байна. Тэгэхээр Роснефть” компаниас тонн тутмыг нь 976 ам.доллараар авч буй дизель түлш нь онцгой татварын хөнгөлөлтийг эдэлсэн болохоор өгөх татвараасаа тонн тутамдаа 200 000 төгрөг импортлогч компаниудын халаасанд үлдээж байна гэсэн үг. Дахиад л хэлье. Энэ хөнгөлөлт хэрэглэгчдэд очихгүй бол энэ мөнгийг улс татвараараа авах ёстой. Хөнгөлөлт үзүүлэх хугацааг тавдугаар сарын 11-нд биш энэ сарын сүүлчээр тавих, эсвэл хөнгөлөлтийг урьд сарын өсөлтийн дүнгээр 120000 төгрөгөөр тогтоож болох л байсан байх даа. Гэхдээ саяхан дөрөвдүгээр сард дизель түлш литр нь 1390 төгрөг байлаа тавдугаар сард импортлох үнэ өссөн гэж импортлогч компаниуд 80 төгрөгөөр үнэ өсөхөд төр засаг, үйлдвэрчний эвлэл гэх мэт гарууд ард иргэдийн амьдрал хэцүүдлээ, импортлох эрхийг нь цуцална энээ тэрээ гээд… эсэргүүцэж, цоллоод бөөн шуугиан болж байж 30 төгрөгөөр буулгаад 1440 төгрөг болгосон доо. Тэгэхээр татварын хөнгөлөлт тийм ч өндөр байх шаардлагагүй байсан ч юм шиг.
Тооцоо хийе. “Роснефть” компаниас 25 мянган тонн түлшний тонн тутамд тогтоож болох татварын зөрүүг багаар бодоход 80 мянга гэвэл ашиг нь хоёр тэрбум. Газрын тосны бүтээгдэхүүн импортлогч компаниуд ийм л мөнгийг ард түмнийхээ халааснаас хумсалж байна. Ийм боломжийг, тэр татварын хөнгөлөлтийг хэн тэдэнд олгов. Хэнд ашигтай байв. Өөрийнхөө зөнгөөр, зах зээлийнхээ жамаар яваад буй үйл явц уу. Үнэндээ тэгж харагдахгүй л байна. Ард түмнийг хохироосон үйл явдал бүхэн буух эзэнтэй, буцах хаягтай байх ёстой, ардчилсан нийгэм л юм бол.
URL: