Бурхан Халдунд гарснаар Чингис болохгүй, харин…
Чингис хаан Бурхан Халдун дээр гарч тэнгэртэй харилцаж байсан тухай түүх домог бий. Харин Бурхан Халдун дээр гарснаар хаан болсон гэж дуулаагүй, тэгж бичсэн түүх сурвалж ч үгүй. Тэгвэл хойч үеийнхэн, гадаад, дотоодын хэн ч Чингис хааны мөрөөр, бараг гишгэж байсан газар нь очиж зогсохыг мөрөөдөх болсоор удаж байна. Бурхан Халдун дээр гарсан болгон Чингис болчихдог мэт андуурал газар авчээ. Магадгүй ингэж бичиж дуусаагүй байхад л хэн нэгэн нь тийшээ зүтгэж яваа ч байж мэднэ.
онгуульд ялуулах, ямар нэгэн байдлаар оноо цуглуулж эрх мэдэлд хүрснээ тэмдэглэх, тэр байтугай тойрон хүрээлэгчдээ Чингисийн өрлөг жанжид мэтээр төсөөлж бултаараа тийш явж, уулын оргил руу төөрч барин зүтгэдэг болсноос харж болно.
Харамсалтай нь Бурхан Халдунд гарсан болгон Чингис болчихоогүй, харин зургаан үсэг бүхий тэрхүү нэрийг хүссэн болгон хүүдээ өгч байсан үе бол бий, одоо ч байгаа. Зарим нь их хааны нэртэй архи, пиво гаргаж, уушийн болон зоогийн газар хүртэл байгуулаад амжсан. Их хаантай дуудах нэрээрээ ижилссэн эрхмүүд ч бидний дунд цөөнгүй байна. Уг нь тэр нэрийг зүүсэн, эсвэл Бурхан Халдуны уулын оргилд гарсан болгон, ямар нэгэн байдлаар тийш “халдсан” нэгэн Чингис хаан шиг суут ухаантан болчихдог байсан бол гоё. Ядаж л суут ухаантнуудын нутаг монгол өнөөдөр “Шамбалынн орон” болчихдоггүй юм гэхэд хөгжил дэвшлээсээ өгсүүлээд олон нийтээр дагаж мөрддөг хууль эрхзүй, ёс жаягийн хувьд огт өөр байх байсан биз. Энэ бүхнийг өгүүлэхийн учир “Гэр дээр гарч болно. Харин тоонон дээрээ гардаггүй” гэх үгийг сануулах гэсэн юм. Энэ үгийг гэрт амьдарч ирсэн нүүдэлчин монголчууд хэлснээс суурьшмал соёл иргэншилтэй ард түмнүүд хэлээгүй байх.
Хамаг монголчуудын шүтээн Бурхан Халдун уулыг гэр гэж үзвэл тооно нь түүний ноён оргил, ихэс дээдсээс тахилгатай Тэнгэр овоо гэдгийг судлаачид нэгэн дуугаар хэлдэг. Тэгвэл бид гэр дээрээ гарч, улмаар тоонон дээрээ дэвхцээд байна. Эздүүд нь гэрийнхээ тоонон дээр дэвхцээд байгаа учраас гадаадын жуулчин, урилгатай, урилгагүй зочид тэнд дураараа аашилдаг явдал газар аваад удаж байна. Төрийн тусгай хамгаалалттай дархан цаазат газраар тогтоосон атлаа төрийн түшээд нь өөрсдөө муу үлгэр дууриал үзүүлж байгаагаас тэр байх. Тухайлбал, замбараагүй, хараа хяналтгүй байдлын тод жишээ АНУ-ын судлаач Альберт Лин тэргүүтэй шинжилгээний ангийнхны үйлдэл. Тэд зөвшөөрөлтэй, зөвшөөрөлгүй хийсэн судалгааны дүнгээ олон улсад тарааж цацна хэмээн Монголын Засгийн газрыг түргэн авахуулж, мэдээлэлд ойр хэсгийнхнийг айдас хүйдэст авахуулаад амжлаа. Хэд хэдэн удаагийн шаардлага хүргүүлээд байхад ч судалгааны тайлангаа ирүүлээгүй дуулдана. Цаашид ийм байдал давтагдахгүй гэх баталгаа алга.
Тиймээс л Бурхан Халдуныг төрийн онцгой хамгаалалтад авч, дотоод, гадаадын дуртай болгоныг сэлгүүцүүлэхийг болъё гэж байгаа юм. “Зууны мэдээ” сонины энэ санаачилгыг байгаль хамгаалах чиглэлээр ажилладаг төрийн болон төрийн бус байгууллага, иргэд, хамт олон дэмжиж саналаа ирүүлсээр байна. Өөрөөр хэлбэл, монголчууд өрхөн дээрээ дэвхэцээд байх уу, өөр байх ёстой юу. Уламжлал, шинэчлэл хоёр маань хэрхэн дөрөө харшуулах ёстой вэ гэдэгт бид өргөн олны анхаарлыг хандуулж бас уриалж байгаа. Мөн төдийлөн түүх судалгаа, шинжилгээнд хамрагдаагүй Бурхан Халдунд үндэсний судлаачдын баг ажиллах шаардлагатай юм байна гэдэг нь ч манай сониноос явуулсан хэлэлцүүлгээс харагдсан. Энэ талаар эрдэмтэн, судлаачид тус тусын байр, суурийг ч илэрхийлсэн билээ. Түүхээ сайн мэдэхгүй, ёс жаягаа ойлгоогүйгээс буруу бусармаг зүйлүүд гарах болсон гэдэгт бидний дэвшүүлсэн уриалгыг дэмжиж, саналаа ирүүлсэн хүмүүс байр сууриа түлхүү илэрхийлж байгаа юм. Гэхдээ юуны өмнө тэнд ихэс дээдсийн шарил бий гэдгээс илүү нүүдэлчин монголчуудын төр улсаа байгуулсан гал голомт, дэлхийн дулаарлын эрин цагт хүчтэй ярьж буй Монгол орны зүүн бүсийн цэвэр усны хагалбар газар гэдгийг онцгойлон ярих учиртай болов уу. Нөгөөтэйгүүр, Бурхан Халдун нүүдэлчин монголчуудын төр улсаа байгуулсан гал голомт юм бол нэг талаар голомтоо самрахгүй байхыг сануулж ирсэн өвгөдийн захиасыг дагасанд магадгүй монголчуудын улс үндэстэн болон оршин амьдарч ирсний утга учир оршин байгаа ч юм бил үү.
БУРХАНХАЛДУНЫГ СУДЛАХЁСТОЙЮУ, ЭСВЭЛ…
Х.Пэрлээ тэргүүтэй эрдэмтэн, судлаач, гадны олон экспедиц, Монгол-Японы “Гурван гол” шинжилгээний анги ажиллаж ирснийг бид мэднэ. Анхны судлаачдын тухайд бол 1920-оод онд Оросын нэрт эрдэмтэн Владимирцов Хэнтийн нуруугаар явж, ард түмний зан заншил, түүх соёлын дурсгалыг судалсан байсан. Тухайн үед Владмирцовтой хамт явж байсан эрдэмтдийн судалгааны цаад зорилго тодорхойгүй үлджээ. Мөн 1960-аад онд Германы эрдэмтэн Шуберт, Х.Пэрлээ нар хамт явж, эрэл хайгуул хийсэн мэдээ бий. Х.Пэрлээ тэргүүтэй судлаачид монгол эх сурвалжид байгаа түүхэн газар усны нэрийг ардын аман домог яриатай харьцуулан судалсан байдаг. Харин сүүлд “Гурван гол” экспедиц судалгаа хийх үед Х.Пэрлээ агсан нэгэнт бурхан болсон байсан тул түүний шавь С.Бадамхатан судалгааг үргэлжүүлж, “Гурван гол” экспедицийг монгол талаас удирджээ. Ингэхдээ Х.Пэрлээ багшийн анх сэдэж гарган тавьсан газар усны нэрийн дагуу эрэл хайгуул, судалгаа хийсэн байдаг. “Гурван гол” экспедиц тухайн судалгаа хийсэн бүс нутгуудад байгаа археологийн олон үеийн дурсгалуудыг илрүүлэн олж бүртгэх, Монголын түүх соёлын судалгаанд шинэ дэвшилтэт арга барилыг оруулахад ихээхэн үүрэг гүйцэтгэсэн ч мөн л цаад зорилго нь бүрхэг үлдсэн гэж болно. Гэхдээ Х.Пэрлээ агсан, мөн түүнээс хойш Бурхан Халдуныг судалсан эрдэмтэн судлаач, шинжилгээний ангиуд бүгд Чингис хааны булш, оршуулгын талаар түүхэн сурвалжид тэмдэглэгдэж үлдсэн мэдээ занги, ардын аман домог тэргүүтэнд тулгуурлаж, Чингис хааны онгоныг эрж хайсан гэдэг нь ойлгомжтой. Бүдэг бадаг хэдий ч судлаачдын олонхийн байр суурь, Х.Пэрлээгийн илрүүлж, тодруулсан Монголын түүхийн холбогдолт сурвалж бичгүүд, монгол сурвалж, бусад оронд тэмдэглэгдэж үлдсэн сурвалжуудаас үзэхэд Чингис хаан болон түүний ураг удмын бүх хаадыг нэгэн дор оршуулж байсан гэх мэдээ тодорхой болж ирсэн гэлцдэг юм билээ. Тэгэхээр их хаадыг оршуулдаг Их хориг хэмээх оршуулгын газар байжээ. Тэнд нууцлан оршуулж, хэнийг ч нэвтрүүлэлгүй хадгалан хамгаалж байсан учраас өдгөө олон зуун жил өнгөрөхөд уг газар нь мартагдан орхигдож, өнөөг хүртэл бүдгэрсэн гэж судлаачид үздэг юм шиг. Бурхан Халдун уул түүхэн сурвалж бичгүүд, монголчуудын түүхэнд, нэн ялангуяа Чингис хааны амьдралд онцгой ач холбогдолтой газар нутаг. Чингис хаан өсөхөөс эхлээд өтлөх насыг хүртэлх бүхий л амьдралаа тэнд өнгөрүүлсэн. Түүний амьдралд тохиолдсон хамгийн хатуу ширүүн шалгуур, бэрх зүйлүүд тэнд учирч байсан. Мөн тэндээс амь гарч, тэр уулыг эрхэмлэн шүтэж, үеийн үед хайрлан, хамгаалж, тахил тайлга өргөж явья гэсэн зарлиг хүртэл гаргасан байдаг. Тиймээс сурвалж бичигт өгүүлснээр Бурхан Халдун уулын орчимд Чингис хааныг оршуулж, онголсон гэх таамаглалууд хөвөрсөн биз. Гэхдээ л Х.Пэрлээ тэргүүтэй эрдэмтдийн тодруулан гаргасан, түүнээс хойш ч олон судлаачийн эрж хайгаад байгаа тэр зүйл чухам хаана вэ гэдэг асуудал өнөө хэр мэдэгдээгүй л байна. Судалгааг нарийвчлан үргэлжлүүлэх, эсэх нь төрийн мэдэх хэрэг байх. Харин тэр хүртэл Бурхан Халдунаа онцгой бүс болгож хамгаалъя.
Ч.ҮЛ-ОЛДОХ
Зууны мэдээ
URL: